Dela nyhet
Niklas Andersson – en spindel i nätet hos Gerdskens BK
9 nov, 13:17
Efter återkomsten till Gerdsken har Niklas haft en roll som ansvarig för fotbollsverksamheten i föreningen och organiserat föräldraträffar, ledarutbildningar, uppstartsverksamheten ”Player of the Future”, men även varit engagerad i den övergripande planeringen av akademiträningen och tillgången till planer för träning och matchspel.
Niklas är det man kan kalla tränarnas tränare.
Många möten blir det varje år med alla team runt varje årskull för att kunna fortsätta utvecklingen och utbildningen som ligger Niklas varmt om hjärtat och som är själva grundbulten i hela föreningen. Under de senaste 7-8 åren har föreningen nästan dubblats i storlek sett till antalet utövare och dagens verksamhet har ett större behov av ledning och samordning. GBK har just nu 430-450st aktiva spelare i föreningen. Därför har klubben valt att anställa Niklas i en halvtidstjänst för att ge honom förutsättningar att kunna ta ett större ansvar och utöka sin roll i föreningen. Niklas är inget större fan av titlar, men i syfte att förtydliga vad förändringen handlar om går han med på att den nya rollen kanske kan liknas vid att vara sportchef.
Många av arbetsuppgifterna har han tidigare utfört på nästintill ideell basis, men inom ramen för en anställning kan han ta ett större ansvar för genomförandet och även utöka sitt engagemang inom fler områden. För Niklas del kommer förändringen att innebära ännu mer tid på Gerdskenvallen och att fungera som en länk mellan kansliet/styrelse och föreningens sportsliga verksamhet. Detta kan bidra till något förbättrad tillgänglighet kvällar och helger när kansliet egentligen är stängt för hantering av enklare föreningsärenden. Niklas kommer att fortsätta med utveckling av föräldraengagemang och föreningens stödfunktioner, ansvara för ledarutbildningar och samordna utrustning och plantider. Därutöver kommer han även ha det övergripande ansvaret för föreningsdagen, GBK-dagen, Sorkarnas sommarcup, Kycklingcupen samt kunna stötta ännu mer runt sponsorgruppen och arrangemangsgruppen.